Stjärnor

Igår frågade jag föreningen jag bor i om det finns nån källarlokal ledig. Det fanns det inte, men jag fick ställa mej i kö och jag fick stå som nummer ett för en större lokal. Det fanns de som stod på kö men de behövde bara nåt mindre. Jag får se till att få mitt lilla rum hemma iordning nu så att jag kan komma igång i vilket fall.

Jag stökade lite hemma också med att sätta upp stjärnslinga i köket och min stora pappstjärna i vardagsrummet. Jag tände en massa ljus och kände för första gången på många år att det ska nog bli lite mysigt med jul i år. Kanske är det för att jag ska fira med både Annie och Dan och deras familjer. Det ska faktiskt bli riktigt kul att se alla tre smågrabbarna med tomten och öppna paket.
Jag har fixat ledigt på julafton, känns skönt.

Det är bara allt det här med all kommersiallisering kring jul som gör att det tar bort så mycket av det mysiga som egentligen finns. Hur folk blir helt galna av att shoppa.

FATTIG ELLER RIK?

Det här är berättelsen om en mycket rik man
som ville visa sin son hur fattiga människor
lever. Pappan och sonen tillbringade därför
ett par dagar hos en mycket fattig familj som
bodde i närheten av deras gods. När de åter-
vände efter besöket frågade pappan:
"Förstår du nu vad fattigdom innebär?"
"Ja, det gör jag", svarade sonen.
"Kan du då beskriva skillnaden mellan vårt liv
och deras", bad pappan.
"Vi har bara en hund, men de har fyra. Vi har
en liten pool på gården, men de har en hel
sjö. Vi har olikfärgade lampor i trädgården,
men de ser hela stjärnhimmlen. Vi har en massa
betjänter som hjälper oss, men de hjälper
andra. Vi har stängsel runt hela vår gård, men
de har vänner som skyddar dem.

"Jag som trodde vi var rika och de fattiga."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0