BOB HANSSONS ORD

Detta är inte jag som har skrivit utan BOB HANSSON. Han är så jäkla bra, tycker jag!!


Idag vaknade jag upp och kände mig ensam. Söndagsensam. Tåren kom. Echhart Tolle är en av alla som skrivit om friheten att se skillnad på det som är och det som upplevs. ”Den främsta orsaken till olycka är aldrig situationen utan dina tankar om den…/… Det kan börja med tanken ”Jag är ensam.” Vad händer om jag prövar den, är jag verkigen det? Nej, det finns människor där, en hel drös. Ok, så ”jag är inte ensam” utan ”jag känner mig ensam…” Är det sant, är det min enda känsla? Nej, faktiskt inte. Det finna andra känslor där också, bredvid. Så då blir det alltså istället: ”En av alla mina känslor är känslan av ensamhet.” Ja, det är mer korrekt. Och vips, på bara några ögonblick, har tyngden i mitt bröst lättat. För visst är det en viss skillnad mellan ”jag är ensam” och ”en av alla känslor jag har just nu är den av ensamhet. Den främsta orsaken till olycka är aldrig situationen utan dina tankar om den. Det är inte en sanning som kan användas jämt. För det finns förtryck, det finns förhållanden som pockar på helt andra lösningar än en lektion i självinsikt. Men precis som relationer kommer och går, gör även känslor och tankar det. Vi tänker 60 000 tankar om dagen. Känner förmodligen en jäkla många tusen känslor. Det är en väldigt utbytbarhet, ett jävla ös. Ändå blir vi glömska som barn, lever som om varje tanke vore den första, och varje känsla den sista. Men man är inte sina tankar, man bara tänker dem. Vilken känsla du än har, är den mindre än dig själv. Annars skulle den helt enkelt inte få plats. Det finns, ända in i mörkret, en persienn att dra upp. I ena ögonblicket är det en övermäktig handling, för att i nästa vara nästan lätt. Persienner är lättare än helvetet. Och du är inte en konstant, du är förändring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0